Børn skal bruge mindre tid foran skærmen og mere tid med vennerne

børn foran computerDanske børn kan bruge op til 7 timer om dagen foran en skærm. Det svarer til ca. 49 timer om ugen, hvis man inkluderer weekenderne. Der blev sågar foretaget en undersøgelse om europæiske børns computervander, hvor de danske børn var blandt dem som foretog mest tid foran computeren, og mindst tid med vennerne. Dette gælder både tid på nettet (hovedsaligt computerspil) sociale medier og film og tv- Det er i højere grad et stigende problem, som spreder sig som ringe i vandet. For jo vidst er man social på de sociale medier, men det kan ikke måle sig med fysisk social kommunikation og nærvær, som man får af at være sammen uden for skole og påkrævet sociale aktiviteter.

Medregnet i tiden er også den tid børnene bruger foran skærmen i skoletiden. Der er opstået flere tendenser på mange undervisningsinstitutter, som har valgt at erstatte den gængse blok og pen med computere og iPads. Dette gælder også folkeskolerne. I helt ned til første klasse er visse bøger og notesblokke blevet udskiftet med iPads, hvilket til dels gør det nemmere for lærer og børn, men det øger til børnenes daglige forbrug foran en skærm. I de private husholdninger ejer flere og flere børn også deres egne iPads, eller de låner deres forældres. Der er mange fordele ved disse iPads, såsom e-bøger, spilleapps og kreative apps, som stimulerer børnenes kreative sider, men det er også afhængende. Det større problem bunder igen i den mængde tid som børnene igen ender med at bruge bag skærmen.

Konsekvenser og løsninger for børnene

I henhold til en anden undersøgelse, er det blevet påvist at børn som ikke får begrænset deres adgang til computerspil, også har større tendens til at blive overvægtige, og klarer sig dårligere socialt og i skolen. Til gengæld har det en kæmpe effekt på børnenes udvikling og kompetencer hvis forældrene sætter ordentlige grænser. Forældrene bør i højere grad lægge vægt på børnenes formål med computertiden, hvis de for eksempel er sociale med deres venner eller ej, og lægge deres begrænsninger derefter. Derudover bør de sørge for at holde liv i fælles aktiviteter uden for skoletiden, såsom en fælles sport eller anden kreativ interesse. Dette vil udvikle børnenes sociale udfoldelser i en langt bedre grad, og gør dem mere effektive i skolen og hverdagen. Små forandringer kan gøre en stor forskel for børnene.

Læs også: Sådan indretter du børneværelset

Relaterede artikler

Skriv en kommentar